Nissan Qashqai – wymiary, spalanie, przyspieszenie

Nissan Qashqai jest jednym z pierwszych dzieci rewolucji, która na początku poprzedniej dekady wstrząsnęła rynkiem motoryzacyjnym. Ten kompaktowy crossover do spółki z modelem Nissan Juke stał się symbolem zmiany, która trwa praktycznie do dzisiaj. Aktualnie praktycznie każdy producent musi wręcz mieć w swojej gamie crossovera bądź SUV-a, by móc liczyć się w walce o jak najlepszą sprzedaż. Nissan Qashqai jako pionier miał na początku uprzywilejowaną pozycję na rynku, lecz wraz ze wzrostem konkurencyjnych samochodów trzeba było postawić na naprawdę mocny rozwój auta, by móc konkurować z najlepszymi.

Nissan Qashqai – historia modelu w pigułce

Nissan Qashqai zadebiutował na rynku w 2006 roku, momentalnie stając się hitem sprzedażowym. Podczas gdy Nissan celował w i tak ambitny pułap 100 tysięcy sprzedawanych egzemplarzy rocznie, Qashqai przebił zupełnie tę barierę, sprzedając się rok w rok w nakładzie około 150 tysięcy sztuk. Był to bardzo jasny sygnał dla konkurencji, iż nadchodzi era SUV-ów oraz crossoverów. Pierwsza generacja nie wyróżniała się zbytnio wyglądem, lecz jej sporym atutem były solidne silniki, dobrze działająca skrzynia biegów, bezawaryjność oraz spora przestrzeń w środku, pomimo niezbyt rozbudowanych rozmiarów.

Druga generacja miała być weryfikacją, czy Qashqai jest w stanie utrzymać się na dość wypakowanym już wtedy rynku crossoverów. Auto zadebiutowało w 2013 roku i… zdobyło statuetkę Samochodu Roku 2014. Nie trzeba chyba raczej dodawać, iż Qashqai II stał się jeszcze większym hitem sprzedażowym. Mocne, oszczędne silniki, ciekawa stylistyka, która nie wyglądała już tak standardowo, jak w przypadku pierwszego wcielenia, a także zachowanie proporcji, które pozwoliły na stworzenie przestronnego wnętrza przy zachowaniu małych rozmiarów – to największe atuty tego samochodu.

O skali sukcesu Qashqaia II niech powie zresztą fakt, iż w 2015 roku pobił on brytyjski rekord (jedna z fabryk mieściła się w Sunderlandzie) najszybciej wyprodukowanych 500 tysięcy egzemplarzy – wynik ten został osiągnięty już we wrześniu 2015 roku. W tym roku zadebiutowała zaś trzecia generacja, której trochę bliżej jest już do SUV-a, jednak stoi w rozkroku pomiędzy tym segmentem, a kategorią crossoverów. Qashqai III urósł, lecz nadal posiada dość standardowe rozmiary (4425 mm długości, 1838 mm szerokości oraz 1635 mm wysokości).

Nissan Qashqai – silniki, spalanie, przyspieszenie

Na dzień dobry Nissan przygotował swoim klientom dwie jednostki napędowe, które działają na zasadzie miękkiej hybrydy. Układ elektryczny służy więc głównie za wsparcie dla silnika spalinowego w chwilach największego obciążenia oraz w podtrzymywaniu funkcjonowania systemów elektronicznych auta.

Słabszy silnik, o mocy 140 koni mechanicznych i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 240 Nm, jest w stanie przyspieszyć ten samochód w około 10,2 sekundy i rozpędzić auto do prędkości maksymalnej wynoszącej 188 km/h. Średnie spalanie według pomiarów producenta ma zaś mieścić się w okolicach 6,3 litra na 100 kilometrów. Jeżeli zaś mowa o mocniejszym wariancie, który oferuje 158 KM oraz 270 Nm, przyspieszenie do 100 km/h wynosi 9,5 sekundy, zaś prędkość maksymalna – 205 km/h. Wraz z mocą wzrasta również zużycie paliwa, które w cyklu mieszanym powinno wynosić około 6,7 l/100 km.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *